Aktiv elev- og lærlingrolle

HFY-gruppen ønsker velkommen til del 3 i kursrekken Læringsdialog i yrkesfaglig opplæring! Dette kurset er spesielt rettet mot instruktører og faglige ledere som gir opplæring i bedrift, men passer også for prøvenemndsmedlemmer, opplæringskontor og lærere på yrkesfaglige studieprogram. Kurset er frivillig - og gratis. Vi tilbyr kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste for lærebedrifter og prøvenemnder.

Alle som har deltatt i HFY tidligere kan delta. Nye deltakere er også varmt velkommen - bare sørg for å gjennom del 1 på digitalt før kursstart. Du får tilgang via dette skjemaet: Tilgang til HFY del 1

Vi håper at del 3 kan bidra til å svare på følgende spørsmål:

  • Hva betyr det at elever og lærlinger er aktive i eget læringsarbeid, og hvilke positive effekter gir dette?
  • Hvordan opplever elever og lærlinger sin medvirkning per i dag?
  • Hvordan kan den som veileder hjelpe elever og lærlinger til å ta et større ansvar for eget læringsarbeid?
  • Finnes det enkle grep som lærere og instruktører kan ta for å invitere elever og lærlinger inn i planleggingen av det som skal læres?

Du som deltager vil få eksempler fra lærere og lærebedrifter som opplever å ha fått dette til. Du vil også få refleksjoner fra en lærling om hvordan medvirkning i skole og lærebedrift oppleves for en ungdom.

Informasjon

Tid
Torsdag 14. november 2024 kl. 08:45 - 12:00
Påmeldingsfrist
Fredag 8. november 2024 kl. 23:59
Ledige plasser
Påmeldingsfrist utløpt

Aktiviteten er slutt og du kan ikke melde deg på.

  • 08:45 - 09:00

    Registrering - Servering: kaffe, te og frukt.

  • 09:00 - 09:10

    Velkommen! Hva er HFY og hva er målsetningen med kurset?

  • 09:10 - 09:45

    Bergeland vgs. presenterer sitt arbeid med elevaktiv læring. Intervju med lærling Nils Skjeivik (opptak).

  • 09:45 - 10:30

    Workshop: Hva kan det skyldes at elever og lærlinger er passive i eget læringsarbeid?

  • 10:30 - 10:45

    Pause

  • 10:45 - 11:20

    Hvordan lære fra seg faget gjennom medvirkning? Rema 1000 presenterer sitt arbeid med lærlinger.

  • 11:20 - 12:00

    Aktivt læringsmiljø krever psykologisk trygghet. Evaluering.

  • 12:00 - 12:30

    Lett lunsjservering. Mulighet for "takeaway".